Toyota Supra

Poznaj pełną historię kultowego sportowego auta


Kolejne debiuty

24 maja 1993 r. zadebiutowała czwarta generacja Supry, druga niespokrewniona technicznie z modelem Celica. Produkcję auta o kodzie fabrycznym JZA80 rozpoczęto w zakładach Motomachi. Muskularne, krótsze ale szersze nadwozie o miękkiej, opływowej linii kryło samochód o najwyższych osiągach. Bazowy silnik 2JZ-GE o pojemności 2997 ccm rozwijał 220-225 KM, lecz uwagę zwracała przede wszystkim 330-konna wersja Supra Twin Turbo (2JZ-GTE).

Na początku lat 90. było to jedno z najmocniejszych, seryjnie produkowanych aut dostępnych w USA. Pojazd w topowej wersji rozwijał 262 km/h, a 100 km/h osiągał już w czasie 5,1 sekundy. Na liście wyposażenia znalazły się m.in. dwie poduszki powietrzne, ABS, elektronicznie sterowana klimatyzacja, pakiet elektryczny i skórzana tapicerka. Montowane na kutych z lekkiego stopu obręczach opony 255/40ZR17, potężny tylny spoiler, precyzyjny układ kierowniczy oraz skuteczne hamulce sprawiały, że auto znakomicie prowadziło się nawet wówczas, gdy kierowca wykorzystywał pełną moc silnika z dwoma turbosprężarkami.

Ważąca 1585 kg Supra była właściwie autem dwuosobowym, bo ilość miejsca na tylnych siedzeniach była symboliczna. Lecz ktoś, kto wydał ponad 42 tys. dolarów, oczekiwał potężnej porcji adrenaliny, a nie rodzinnego minivana.

W porównaniu do szybkich, lecz kapryśnych włoskich supersamochodów Supra była niezwykle starannie zmontowana, trwała i niezawodna, jeśli tylko właściciel wykonywał minimum czynności serwisowych. Ci, którzy mieli okazję jeździć Suprą JZA80, są zgodni: to auto niezwykle odporne na katorżniczy styl jazdy czy kręcenie do czerwonego pola na obrotomierzu. Tunerzy bez problemu osiągali moce rzędu 650 KM.

Mimo doskonałych osiągów, popyt na Suprę spadał. W 1998 r. Toyota Motor Sales USA sprzedała 682 auta z 1232 wyprodukowanych w tym roku. Zdecydowano więc o wycofaniu się z kluczowego rynku. W Japonii i w innych krajach JZA80 pozostała w gamie do lipca 2002 r. Była to ostatnia jak dotąd generacja Supry, która jeszcze w trakcie produkcji stała się motoryzacyjną legendą, tak jak jej wielka poprzedniczka Toyota 2000GT.

super-white-mk4-supra-turbo-ccw-classic-3-piece-wheels-2jz-ge-e

maxresdefault